Cookie preferences
SettingsI agree

About

NL - Ernesto Lemke is een hedendaagse kunstenaar die woont en werkt onder de rook van Leeuwarden. Van jongs af aan was zijn droom om striptekenaar te worden. Tijdens zijn studie aan de Kunstacademie Minerva te Groningen verschoof zijn interesse echter meer richting tekenen en schilderen. Tijdens zijn afstudeerexpositie in 1997 werd hij gescout en rolde linea recta door in het galeriecircuit. Ondanks positieve recensies op meerdere exposities bleef een blijvend succes uit en richtte hij in 2005 zijn focus op het helpen oprichten van een innovatieve en progressieve vorm van onderwijs.

In 2020 meldde hij zich aan als kandidaat voor de Nederlands-Belgische productie van het televisieprogramma LEGOMasters 2021. Tijdens een van de afleveringen stond ‘kunst’ als thema centraal wat de kunstenaar in hem opnieuw deed ontwaken. Hij ontving veel waardering voor de twee werken die hij creëerde én ontdekte dat hij een manier had gevonden waarop hij zich met Lego op een kunstzinnige manier kon uitdrukken. ‘Schilderen met steentjes’ als het ware en daarmee was ‘Brickpainting’ geboren. Als gevolg van dit succes werd hij gevraagd om mee te doen aan het kunstprogramma ‘Sterren op het Doek’ waar hij wederom won met een Brickpainting, ditmaal van Arjen Lubach. Inmiddels is zijn werk op de socials van het Van Goghmuseum, het Rijksmuseum, het Fries Museum en de Accademia Carrara gedeeld. In samenwerking met het Fries Museum waagt Ernesto zich in december 2021 aan het live verwerken van een schilderij uit de collectie van de National Portrait Gallery in een Brickpainting. In het voorjaar van 2022 zal een nieuw werk onthuld worden op SBS6.

Ernesto is nog steeds druk met het verkennen van de grenzen van Lego om portretten mee te maken. De interesse in zijn werk reikt van particuliere opdrachten, televisie, projecten en evenementen. Ernesto werkt momenteel aan een aantal verschillende thema’s en ideeën en blijft actief op zoek naar de beste manieren om zijn werk te delen en tentoon te stellen.

 

EN - Ernesto Lemke is a contemporary artist, living and working near Leeuwarden, the capital of the Northern province of Friesland, the Netherlands. His childhood dream was to become a cartoonist but whilst studying at the Minerva Academy of Arts in Groningen, he gradually drifted from drawing towards painting. Following his graduation in 1997, he was immediately scouted by several (now cancelled) Galleries. Although receiving positive responses, after several years of  much trial and error he ended up rechanneling his focus to co-found a progressive and innovative form of education in 2005. 

Whilst still teaching arts, Ernesto applied as a candidate in the Dutch/ Belgian 2021 LEGOMasters series, more or less as a joke. During one episode Art happened to be the central theme and he convincingly won both assignments. Not only did he receive much praise for the two works he created, he also came to find out that he had stumbled on a new way to use the medium of Lego in a truly artistic fashion, in effect, painting with Legobricks, thus, ‘Brickpainting’ was born. Consequently Ernesto was asked to perform as an artist in the television program ‘Stars on Canvas’ where he won with yet another Brickpainting. 

Ernesto is continuing to explore the conventions of Lego as a medium to paint portraits. The interest in his work varies from commissions, television, projects and events as well as being validated by some of the country’s major Arts Institutions such as the Rijksmuseum, the Van Gogh Museum and the Fries Museum as well as the major Italian Institute Accademia Carrara who all have published his works online. Ernesto is currently working on several themes and ideas, actively exploring the best possibilities to share and display his work. 

Master Copies – the Allreadymades

Het kopiëren van de werken van Oude Meesters heeft een belangrijke rol gespeeld in de traditie van het schilderen. Op dit moment gebruik ik dit gegeven als uitgangspunt bij het Brickpainten waar het idee en het concept van ‘kopiëren’ me erg fascineert. 

Kopiëren was een onvermijdelijk deel van het leerproces binnen de schildersgildes in de late middeleeuwen maar ook toen de Academies in de 18e eeuw de gildes begonnen te vervangen bleef het nog lang een geschikt educatief middel. Toen in de 20e eeuw het Modernisme en het Postmodernisme de westerse kunsttraditie ondersteboven haalden, bleef ook ‘het kopiëren van kunst’ als vraagstuk niet ongeschonden. Te beginnen bij Picasso’s ‘collages’, bijna direct gevolgd door Duchamp’s ‘readymades’ tot en met het samplen, gebruiken en hergebruiken van massaproducten en afbeeldingen door kunstenaars als Warhol, Lichtenstein, Koons, Hirst, Dumas, Ai Weiwei, Kehinde Wiley, Yiadom-Boakye.
Nu technologie een groot deel van de vaardigheden vervangt die we gewend zijn toe te wijzen aan vakmanschap voelt bijna iedereen zich aangemoedigd ‘een kunstenaar’ te zijn. Hoewel de lijn tussen ‘kunstenaar’ en ‘maker’, en ‘origineel’ en ‘kopie’ meer en meer vervaagd, is de fascinatie voor vakmanschap nog steeds levend.

Mijn verkenning van ‘The Allreadymades’ raakt aan deze dilemma’s, juist door te werken met een massaproduct waar vorm en kleur van vastliggen. Als je een Legoset koopt, koop je in feite een ‘kopie’ van een niet bestaand ‘origineel’, of beter gezegd, je koopt een ontwerp die je met behulp van een handleiding kunt (re)produceren. Het product zelf heeft geen ‘originele’ kenmerken (noch pretenties) omdat het geen eigenschappen bevat die ‘het handschrift van het individu’ toestaan. Misschien kan dat ook niet. Of wel? Wat gebeurt er wanneer je het medium als aanleiding neemt om een ‘oorspronkelijke kopie’ van een origineel te maken? Welke vorm van ‘communicatie’ ontstaat er wanneer een strikt individualistisch en uniek werk zich laat vertalen in een medium die juist die persoonlijke eigenschappen ontbeert? Wat kan de kunstenaar nog toevoegen aan die vertaling? Welke aspecten van vakmanschap moet je beheersen om er überhaupt iets ‘unieks’ aan toe te kunnen voegen? En welke perspectieven verschaft het de kijker om beide werken te bekijken, vergelijken en ijken?

In essentie is dit wat ik aan het onderzoeken ben met ‘the Allreadymades.’ Ik gebruik fragmenten van bestaande kunstwerken als aanleiding om daar een in Lego vertaald kunstwerk van te maken, een zogenaamde ‘Brickpainting.’ De aanpak en het proces is vergelijkbaar met schilderen maar vanwege de aard van het medium en omdat dit in deze vorm nog niet verkend terrein is, is er nog veel te ontdekken en verkennen. Dát maakt het spannend voor een kunstenaar en hopelijk maakt die zoektocht (en de uitkomsten daarvan) het voor een kijker óók spannend. 

Experience

2004 - 2015

Several group exhibitions

Ateliergroup Nijlansdijk, Leeuwarden

1997 - 2001

Various solo exhibitions

Contemporary Art Centre, Schalkwijk

1997 - 2001

Several group exhibitions

Kunstgalerie Vruggink, Zutphen

2021

Solo event

Fries Museum, Leeuwarden

Brickpainting van 'Ed Sheeran' door Colin Davidson

2021

Van Gogh Sculpture

Legostore Utrecht

2011

Duo exhibition

Galerie '92, Leeuwarden

1997

Group exhibition

Unilever Headquarters, Rotterdam

1995

Duo exhibition

Galerie van Hulsen, Leeuwarden

Education

1992 - 1997

Kunstacademie Minerva

Groningen

Specialisme schilderen

Artworks

Let's get social